Odp: FAT32 - rozmiary klastrsw

Autor: klosz_at_prokom.pl
Data: Fri 16 Oct 1998 - 11:06:26 MET DST

>Potrzebuje tabelkj przedstawiaj1c1 zale?no6f
>mijdzy wielko6ci1 partycji, a wielko6ci1
>"jednostki alokacji" dla FAT 32.
>(Chcj jak najkorzystniej podzielif dysk.)

Dokladnie Ci nie powiem do jakiej granicy (ale do b. duzej) w przypadku
FAT32 masz klaster 4KB.
O ile pamietam to w FAT32 do adresowania klastrow jest uzywane tylko 28
bitow (kilka, bodajze 4 sa 'zarezerwowane'). No to policz 2 do potegi 28 i
to razy 4KB. To bedzie maks. wielkosc partycji z klastrem 4KB - wyjdzie cos
ok. 1TB. Poza tym sa mozliwe klastry 8 i 16KB.
Ponizej 4KB (teoretycznie sie nie da zejsc) a min. wielkosc partycji FAT32
to (teoretycznie) 512MB.
Mowie teoretycznie bo za pomoca Partition Magica udalo mi sie kiedys zrobic
dzialajaca partycje FAT32 o wielkosci ponizej 512MB z klastrem 6KB (!!!)

Reasumujac, przy FAT32 nie ma sie co zastanawiac jak dzielic dysk. Rob jak
Ci wygodnie. Na dobra sprawe zwykle wystarcza jedna duza partycja. To nie
to samo co przy zwyklym FAT, gdzie wzrost wielkosci klastra to faktyczny
problem i trzeba planowac podzial dysku na partycje.

Zbyszek Klos
klosz_at_prokom.pl