Re: Bariera 4xIDE

Autor: Grzegorz Szyszl'o (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Fri 09 Oct 1998 - 13:40:16 MET DST

vindex_at_friko.onet.pl (Vindex) wrote:

>Jak zwykle wszystko zalezy od zastosowan - ja akurat niespecjalnie
>korzystalem z malych plikow wiec i przydatnosc byla niewielka. Za to
>klopotow zwiazanych ze sterownikami bylo mnostwo

zalezy od sterownikow, i/lub umiejetnosci spawacza :))))

>Przy 16 MB cena pamieci przekroczy prawdopodobnie cene kontrolera.
>Takie rozwiazanie IMHO mija sie z celem. To juz wole kupic Promise'a i
>dyski 7200 rpm - koszt ten sam a wydajnosc jakby ciut wieksza

po pierwsze. po co az 16MB ? 4MB w zupelnosci wystarcza. winda ma podly
algorytm cachowania, dlatego rezerwuje potezne ilosci ramu. w sterowniku
sprzetowym jest to niepotrzebne.
po drugie.... jak odpalasz aplikacje, cos obrabiasz. dysk ci terkocze ?
ano terkocze. to znaczy macha glowicami. w takim przypadku 7200rpm
nie pomoze dokladnie NIC, i nie podbije wydajnosci. chyba ze kopiujesz
pliki z jednego twardziela na drugiego (nie z jednej partycji na druga
na tym samym twardzielu, bo bedzie wolniej). i wlasnie wtedy sprzetowy cache
pokazuje co potrafi. np. swapowanie nie jest nikomu obce. sprzetowy
cache taki jak w tekram, potrafi sobie z takimi sytuacjami doskonale radzic.
winda sama z siebie niestety niespecjalnie.

>Tylko po co rozmawiamy o PIO skoro jest DMA? Obciazenie procesora przy
>DMA jest niewiele wyzsze niz w wypadku tekrama.

a znalazles jakikolwiek sterownik powiedzmy pod winde, ktory by obsluzyl
dyski IDE w trybie DMA ? bo mi sie nie udalo. z tego powodu takze SCSI
na windzie chodzi jakby chcialo a nie moglo.

>UDMAA jest
>rzeczywiscie raczej bajerem ale w czasami rzeczywiscie cos daje -
>zwlaszcza ze wewnetrzne bufory dyskow sa coraz wieksze

tak. to jest niezaprzeczalny fakt. tyle ze bufory wewnetrzne dyskow sa
nadal za male do typowych zastosowan.

>Mnie chodzilo konkretnie o przeplot przy zapisie - tyle ze nie jestem
>pewnien czy akurat ten kontroler to zapewnial.

jesli zapewnial prawdziwy RAID0, to on ma przeplot. ale to wymaga zastosowania
dwoch identycznych twardzieli. w przypadku zwyklego laczenia dyskow,
twardziele moga sie roznic.

>Pamiec jest niestety
>zawodna a ja mialem go juz dosc dawno.

powszechna dolegliwosc. czesto i mnie dotyka ;)))

>Napewno byla mozliwosc
>stworzenia duzego logicznego dysku ale niestety nie pamietam czy byla
>mozliwosc zapisu z przeplotem

w starszych tekramach nie. w nowszych nie wiem. definicja RAID0
okresla ze przeplot jest. tzn. kolejny dysk tak jakby doklada swoje
talerze do istniejacego dysku.

>Prosze Cie bardzo :) Niestety tekram nie nadazal ze sterownikami dla
>sprzetu i efekt byl taki ze po przejsciu z Win3.11 na OS/2 czy W95
>zaczely sie powazne klopoty. Promise jako nowa konstrukcja jest juz
>takich bledow pozbawiony. Pozbawiony jest niestety rowniez cache'a

bue szkoda. jak zwykle mam pobozne zyczenia. slot dla dlugiego simma by
sie przydal, albo nawet dla dimma. chyba ze mu porzadnie DMA dopracowali,
albo wlutowali na stale troche ramu.

>Jak najbardziej jest - Zip plus dziala nawet na obu. Niestety LS120
>ktory jest duzo tanszy od ZIP'a dziala tylko na IDE wiec takie
>rozwiazanie odpada. Kontroler SCSI tez swoje kosztuje :( IMHO w takim
>wypadku najlepiej kupic jednak Promise'a - chyba ze kogos stac na caly
>sprzet na SCSI

w przypadku kupna nowego komputera, warto sie rozejrzec za firmowymi plytami.
okazuje sie ze doplata za porzadny kontroler SCSI na plycie wynosi ok. 50zl.
tak jest przynajmniej z asusami pod PII .

>To juz zalezy od zrodla :)) A tak powaznie - jesli za cene 9 GB dysku
>SCSI chodzacego na 5400 mozna kupic 14 GB dysk IDE 7200 to cos jest
>nie tak. Pozytek ze SCSI dla prywatnego uzytkownika tez nie jest
>specjalnie duzy

to zalezy od systemu. w windach pozytek jest zaden :))) ale coz
my szarzy userzy mozemy na tym poradzic.

>Jest tansze co nie znaczy ze tanie :))) Jesli doda sie te 300 zl
>roznicy w cenie plyty i roznice w cenach dyskow to wcale tak rozowo to
>nie wyglada

ja tez nie twierze ze rozowo. moze wroce do tematu poczatkowego,
w niektorych sytuacjach podlaczenie wielu dyskow jest nierealne, i wtedy
z IDE niestety jest koniecznosc rezygnacji. w przypadku nieuzywania windy,
warto tez pomyslec czy wpakowac forse w szybszy procesor, czy dysk scsi.
obecnie procesory sa na tyle szybkie, ze nie sa elementem krytycznym
wydajnosci sprzetu.

>Toz nikt Ci nie karze Grzesiu :) Chodzi o to ze mozna ten sprzet kupic
>taniej - ale i tak _calosciowo_ jest to dosc duzy koszt

niestety. komputery nie sa najtanszymi meblami :)

coz. racja.