Re: S.M.A.R.T.

Autor: Grzegorz Szyszl'o (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Tue 06 Oct 1998 - 19:02:33 MET DST

Maciej Bartkowiak <mbartkow_at_et.put.poznan.pl> wrote:
>To jakas opcja obslugi dyskow wlaczalna w BIOSie. Co to takiego ?
>Nie probowalem wlaczyc, zebynie uszkodzic swojego HDD, ale moze warto ?

ta opcja nie ma zadnego wplywu na szybkosc transferu, czy tez
wybrany tryb transmisji. powoduje jedynie, ze plyta sama z siebie
co jakis czas pyta twardziela (twardziele zwykle maja te opcje),
czy jest z nim wszystko ok. elektronika twardziela majaca opcje smart,
sama z siebie potrafi okreslic, ze dysk sie moze za jakis czas
rozsypac.

chociaz ustawianie w biosie tej opcji nie ma wiekszego sensu, jesli
system operacyjny nie supportuje tej opcji. rola systemu operacyjnego
ogranicza sie do uruchomienia odpowiedniego daemona, ktory bedzie
np. co 15minut pytal twardziela, czy wszystko gra. jesli nie gra,
daemon powinien wyswietlic ramke ostrzegawcza, i/lub umiescic
stosowny zapis w swoim logu. wtedy uzytkownik wie ze trzeba
szybko zrobic backup, i gnac do sklepu po nowy twardziel.

btw. mi sie rozsypal swego czasu jakis stary quantum. opcja
smart dzialala jak trzeba :) tyle ze ja uzywam os/2, ktory
ma w sobie wszystkie niezbedne narzedzia diagnostyczne.
w windowsach programu monitorujacego do smart nie widzialem.