Re: Poczatki zmierzchu Windows NT

Autor: Michał Mosiewicz (mimo_at_lodz.pdi.net)
Data: Fri 13 Dec 1996 - 02:33:09 MET

Grzegorz Bodaszewski wrote:

> W jakim tempie traci wydajność w zależności od ilości rekordów
> w bazie ? Interesuje mnie przedział od 1k do 1M rekordów.
> To nie żadna złośliwość, pytam serio - jeszcze nie zdążyłem
> go zainstalować i przećwiczyć, a chciałbym wiedzieć czy w ogóle
> warto próbować.

Cały czas obiecuję sobie, że jak znajdę kiedyś wolną chwilę, to spróbuję
zdobyć gdzieś jakieś poważne benchmarki i je u siebie zapuścić. Może
ktoś czymś takim dysponuje? Tylko, żeby się baza testowa zmieściła na
moim twardzielu. Paręset MB się na pewno wykombinuje na tak szczytny
cel...

Z tego co wiem, to w tej chwili Postgres w pewnych warunkach jest
uważany za dość wydajny. Dlaczego w pewnych? Bo jest jeszcze sporo
rzeczy, które zostały nie dokończone. Niektórych features (np. 'join')
jeszcze w ogóle nie ma. Inne nie są zupełnie zoptymalizowane (np. ORDER
BY nie korzysta z indeksów), a jeszcze inne nie dokońca odpluskwione
(RULE system).

Niemniej jednak te elementy SQLa, które wywodzą się wprost z
wcześniejszych PSQLowych implementacji działają na tyle dobrze, żeby
"oczarować" takich producentów jak np. Informix, który zatrudnił u
siebie twórców Postgresa 95 i projekt ma mieć również swoją komercyjną
kontynuację (albo już nawet ma -- przyznam, że nie śledzę tych infomacji
zbyt dokładnie).

W tej chwili największym problemem w postgresie jest brak dokładnego
udokumentowania systemu oraz mała opisowość. Ostatnie dni przewalczyłem
z nim, gdyż waliły się jakieś dziwne asercje. Przyczyna była prozaiczna
- zbyt małe limity w shadows. Dlatego mówiąc obiektywnie, jeśli ktoś ma
tyle zapału, żeby przebrnąć przez czasem nic nie znaczące komunikaty i
chce spróbować, to polecam.

Moim zdaniem ma dużą szansę, żeby stać się wśród baz danych tym, czym
Linux jest wśród systemów operacyjnych. Jego rozwój zaczyna być mocno
dopingowany przez rosnącą ilość instalacji (również komercyjnych).

Michał

--
********     MEMBER OF THE INTERNATIONAL PROGRAMMERS GUILD    ********
WWW: http://www.pdi.lodz.pl/~mimo   tel: Int. Acc. Code + 48 42 148340