Re: Karty busmaster

Autor: Jaroslaw Lis (jjlis_at_ict.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 21 Feb 1996 - 00:34:39 MET

Stanislaw Jedrus (stanley_at_zeus.polsl.gliwice.pl) wrote:
: Mam pytanie dotyczace kart bedacych busmasterami.
: 1. Co to dokladnie dla tych kart oznacza?
: Na prosty rozum powinno to oznaczac ze moga one wystawiac na magistrale
: takie sygnaly jak RD, WR. Czy rzeczywiscie maja one pelny dostep do
: calego komputera poza procesorem?

Czy calego, to nie wiem. Ale do pamieci na plycie glownej to na pewno maja.
I obsluguja ja same - tzn karta wystawia adres, ewentualnie dane, RD albo WR.

: 2. Czy procesor cos musi przygotowac pod dzialanie takiej karty, czy
: tez moze ona byc niewidoczna dla procesora? Konkretnie chodzi o tryb
: jej wlaczania. W literaturze mi dostepnej pisza, ze karta wysyla
: DRQ i otrzymuje DACK, i wtedy wystawia MASTER. Wszystko pieknie,
: ale czy przypadkiem dany kanal DMA nie powinien byc przed tem zaprogramowany.

Hm, musze przyznac ze dokladnie nie wiem, ale dziwisz mnie troche.
Cala idea busmateringu wziela sie stad, ze glupi IBM dal chyba najwolniesze
sterowniki DMA na plyte glowna, w wielu zastosowaniach zbyt wolne.
Karta BM ma wlasne sterowniki, zeby nie musiec korzystac z tych na plycie
glownej.
Inna sprawa, ze faktycznie nie widze zadnej lini ktora moglaby MASTER
potwierdzic, wiec z DRQ i DACK chyba masz racje.

: 3. Jaki jest obecnie zakres zegara podawanego na karte ISA
: (teraz to znaczy w plytach pod DX2-66 czy DX4-100)?

Oczywiscie ciagle 8MHz. W sumie po to, zeby mogly dzialac stare, wolne
karty. Wiecej powiem - dawniej w setupach widywalo sie rozne opcje na predkosc
magistrali ISA. A teraz juz coraz rzadziej.
Nawiasem mowiac - na te 8MHz to nie ma jeszcze co klac. Klac to trzeba na
tego, kto zdefiniowal jakas horendalna ilosc cykli zegara na dostep.
Najszybszy cykl I/O trwa ~1us, i to jest horror.

Jarek.