Re: Q: Jak sie pozbyc ez-drive?

Autor: Stanislaw Jedrus (stanley_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Wed 14 Feb 1996 - 10:48:15 MET

A. Cianciara 39-83 (alexc_at_slc1.geol.agh.edu.pl) wrote:
> Ja tez chcialbym sie go pozbyc ale nie chce sie pozbyc zawartosci dysku.
> Zrobienie backupu na dyskietkach (ponad 800!!) raczej odpada.
> Nie mam tez znajomego ktory mialby luzem dysk > 800MB.

A masz znajomego z linux-em?

Jak tak to pod linux-em mozna sobie takowy dysk zamontowac w calosci
albo w czesciach jak kto woli. Jesli chodzi o partycje primary to trzeba
zmienic dla niej w tablicy partycji jeden bajt (dokladnie jej poczatek)
bo ez-drive wpisuje tam jakas kretynska wartosc. Partycje logiczne
chodza od razu. Co wiecej ez-drive robi normalne partycje logiczne wiec
jak sie chce odzyskac dysk bez ez-drive to trzeba tak pokombinowac
zeby to co na primary przekopiowac na partycje logiczne no i niestety
primary spisac na straty. Dobry system operacyjny jak linux (no niestety
nie formatuje twardzieli na FAT16) lub OS/2 (tu juz pelny support, choc fdisk
do kitu, wiec najlepsza kombinacja to OS/2 + linux) pozwoli
Ci sie pozbyc resztek ez-drive-a. Potem tylko zalozyc nowa primary, sformatowac
ta ze i troche pogrzebac diskdoktorem w definicjach pozostalych partycji.
Dlaczego pogrzebac, skoro niby normalne jak napisalem wczesniej?
Ano dlatego, ze ez-drive robi normalne w sensie LBA. DOS niestety nie
ma tej umiejetnosci wiec trzeba mu zmienic definicje fizyczne na rzeczywiste.
Ez-drive wpisuje tam takie dane, jakby dysk mial wieksza liczbe glowic
a mniejsza liczbe cylindrow. Mam nadzieje, ze ten opis choc nieco chaotyczny
choc troche rozswietli sprawe usuwania ez-drive-a. Ogolnie bez drugiego
twardziela z dobrym systemem, ktory bez BIOS-u widzi duze dyski niewiele
da sie zrobic. Aha OS/2 nie jest w sumie konieczny, bo primary partition
mozna sformatowac nawet spod dos-a o ile ktos byl rozsadny przy instalacji
i nie zrobil sobie jednego olbrzymiego dysku. Jesli tak, to niestety ten
opis nic nie da.

                                Stanley_at_zeus.polsl.gliwice.pl