SMP testy

Autor: Przemyslaw Dobrowolski (dobrawka_at_ii.pl)
Data: Thu 20 Apr 2000 - 12:52:06 MET DST

No i stało się mam płytę SMP. Dwa Celerony 433. I po zainstalowaniu SMP z pod
poziomu "Instalatora Systemu" zaczęło mi działać SMP. Od razu odpowiadam, że nie
wystarczy przegranie plików z katalogu \OS2\BOOT\SMP.
Co to tak na prawdę daje SMP?
Dla Windozy 9x nic, natomiast OS/2 zamienia się w twierdze którą trudno jest zdobyć
(tzn. zawiesić/zapchać). Człowiek który myśli że jak kupi jeszcze jeden procesor i
będzie miał dwa razy szybszy komputer jest w błędzie. Komputer (Nasz System
Operacyjny)
jest dwa razy bardziej wydajny i tak na przykład Seti można liczyć w dwóch taskach ;-)
Co się zmieniło?
Na samym początku miałem trochę problemów z konfiguracją płyty, ponieważ ma ona
na pokładzie kontroler HighPoibnt'a 2xUDMA66 i zwykły kontroler jaki jest w BX'ach
2xUDMA. Musiałem trochę pozamieniać dyski/przerwania tak, aby OS/2 mi się nie
wieszał. Pomysł instalcji aż ośmiu urządzeń ATAPI jest super, ale płyta mogłaby od
razu z pod poziomu biosu widzieć 8 dysków. A tak nie jest przy włączeniu komputera
bios sprawdza dyski UDMA, później włącza się BIOS UDMA66 a następnie BIOS od
mojego SCSI. Reasumując: Męczące.

Przy starcie systemu OS/2 informuje że zainstalował dwa procesory. Następnie przy
uruchamiania PM'a okazuje się, że znikł jeden kursor myszy (klepsydra). Na prawdę
nie ma zadań które mogłyby zrobić czekanie systemu. Dalej. Procesor 1+n można
wylączyć spokojnie podczas pracy OS/2, Można to zrobić w pulsie (oczywiście tym z
WSeB'a).
Warp Center też się zmienia. Oprócz niebieskiego wskaźnika zużycia procecora
pojawia się jeszcze jeden czerwony. Niebieski to procesor systemowy (#1), którego
nie można wyłączyć on obsługuje drivery. Procesor (#2) czerwony. Można spostrzec,
że bardziej używany jest procesor #2 lecz kiedy np. mam uruchomione dwa taski seti to
procesory mają takie samo używanie. Lecz kiedy coś większego jeszcze chce zrobić
to od razu spada zużycie procesora #1 i system chodzi spokojnie dalej.
Sprawdziłem jeszcze nurtujący mnie problem WinOS/2 - SMP działa jak odpalamy
jako Separated Session.

Jestem ogromnie zadowolony z SMP i cieszę się, że OS/2 tak pięknie obsługuje. Nie
sprawdziłem/znalazłem jeszcze programów wielowątkowych, gdzie występuje wyścig
wątków (a pamiętać należy że OS/2 robi każdy wątek na innym procku) bez
semaforów. Słyszałem że takimi programami można łatwo zawiesić kernela SMP.

To tyle. Jeśli chcielibyście jeszcze cos wiedzieć na temat SMP w OS/2 pytajcie.

---
*Przemek/2* - dobrawka_at_asua.org.pl - ICQ: 18642806
Asua Programmers http://www.asua.org.pl
TeamOS/2pl http://www.teamos2.org.pl
This OS/2 system uptime is 0d 0h 49m 52s 640ms (en).