Re: Polskie znaki a S3, fixy i inne

Autor: Adam Płaszczyca (trzypion_at_waw.pdi.net)
Data: Sat 29 May 1999 - 02:45:00 MET DST

Wojciech Smagowicz napisał(a):

> Pytanie z gatunku b. laaaamerskich.
> W jakich plikach OS/2 v.4 przechowóje znaki??
> Przy instalacji driverów karty S3Virge :-( powstaje sieczka z naszych
> ogonków. Próbowałem obejść to metodą na "Win 3.1" tzn. zachować pliki z
> fontami "na boku" ale jakie pliki ??

Od razu mówię, że ta metoda niczego nie da. Zaraz powiem dlaczego.
Zainstaluj pakiecik Polfont który popełniłem kiedyś.

A teraz o tym jak OS/2 przechowuje czcionki (a może to na Tech/2
dacie?).

W OS/2 mamy dwa rodzaje czcionek: bitmapowe i wektorowe. Te drugie, to
kalsyczne czcionki PostScriptowe i one wyświetlają się dobrze. Natomiast
czcionki bitmapowe zwykle przy najwyższej rozdzielczości karty
graficznej pokazują krzaki. A dokładniej - są zawsze w stronie kodowej
CD437 (Amerykańska). Dlaczego tak się dzieje?
Bitmapowe czcionki w OS/2 mają kilka stron kodowych zapisanych w jednym
zasobie (tak, w zasobie, bo w jednym pliku może być kilka zasobów, czyli
kilka różnych fontów). Na początku są wzorce włąśnie strony 437, a
następnie idą 'dokładki' znaków o kodach 128-255 poszczególnych stron
kodowych. Dzięki temu OS/2 jest w stanie wyświetlić na ekranie kilka
stron kodowych tej samej czcionki (inna sprawa, że rzadko który program
korzysta z wymuszenia wyświetlania konkretnej strony - robi to na
przyklad WarpAmp i niepotrzebnie). Dlaczego jednak wyświetlanie jest
nieprawidłowe? Otóż w OS/2 wszystkie czcionki systemowe (oczywiście
bitmapowe) są ładowane do pamięci... karty graficznej. I tu jest
problem, bo przy najwyższych rozdzielczościach i ilości kolorów
wszystkie zasoby się w pamięci nie zmieszczą. Sterowniki robią więc
sztuczkę - zapisują tylko stonę CP437, a potem ignorują odwołąnia do
stron kodowych.
Pakiecik Polfont zawiera zmienione wzorce czcionek tak, że wyświetlając
stronę 437 sterownik grafiki tak naprawdę wyświetla cp852 (nie do końca
tak - wyświetla CP437, tylko tam, gdzie są polskei znaki sięga do
CP852).

A teraz gdzie są fonty. Większość jest zaszyta w DSPRES.DLL. Pozostałe w
plikach *.FON. Wszystkie te pliki są zbiorami zasobów.

> Sciągnąłem fixa do mojego OS i przy próbie uruchomienia pokazuje info o
> zablokowanych plikach - czy do takiej operacji należy uruchomić OS/2 w
> jakimś specjalnym trybie??

Nie, każ mu kontynuować - po zafiksowaniu, przy reboocie podmieni pliki

> Odpowiedzi (również krytyczne) proszę na priva (aby nie zaśmiecać listy)

Ależ dlaczego? Niech inni też się dowiedzą. Po to jest ta lista.

--
    /_  _______      Adam Płaszczyca (+48 601) 829697