Re: Merlin, Aurora i sterowniki HDD, bylo Re: Sterownik SISIDE

Autor: Grzegorz Szyszło (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Sat 14 Nov 1998 - 19:52:13 MET

Przemysław Pawełczyk wrote:

> Hi,
>
> Twoje dyski są z pewnością EIDE, nie UDMA. Wyniki masz podobne do
> moich. I co ciekawe, sterowniki UDMA zwiększają wydajność dysków EIDE
> (PIO4)! Ki diabeł?

to nie ja mam takie dyski :)
a propo pytania, ja sie nie dziwie. jak wlaczysz UDMA, dla EIDE,
to sie wlacza zwykle DMA. powoduje to ze dane szybko trafiaja do bufora
(w ramie) obslugiwanego przez sterownik DMA, i procesor zajmuje sie juz
przygotowaniem kolejnej porcji danych. sterownik DMA przepycha dane
do twardziela, a procesor przygotowuje kolejne dane. przez to dysk
otrzymuje ciagly strumien danych, i pracuje z max. szybkoscia.

w przypadku PIO (nawet4), w trakcie transferu do sterownika, procesor
caly czas jest zaangazowany w transfer. nic innego w tym czasie nie
robi.
potem przestaje transmitowac do twardziela, i dopiero wtedy moze
przygotowac
kolejna porcja danych.

w efekcie nastepuje transfer przerywany (bez skojarzen) do twardziela,
przez co nie pracuje on z max. szybkoscia.
wystepuje tu jedno bardzo podle zjawisko. procesor wisi w obsludze
twardziela
przez czas, w jakim przemieszczaja sie jego glowice. lamerstwo.

pytanie. czemu zrezygnowano z DMA ktore bylo juz w XT na rzecz PIO ?
z prostego powodu. bardzo dlugo DMA siedzialo wylacznie na ISA,
nawet jak juz dosyc dlugi czas istnialy lacza LocalBUS oraz potem PCI.
w efekcie przez DMA bylo wolniej niz przez PIO, mimo ze na zdrowy rozum
powinno byc inaczej. dopiero teraz wyskoczyli z superhitem ultra dma,
bo wreszcie DMA wisi bezposredno na PCI.

[cut]
> Najwyższa pora przejść na SCSI, uważam.
>
> Warpman

w trybie DMA, IDE niewiele ustepuje SCSI. tylko te ograniczenia......
jednoczesny transfer tylko do jednego urzadzenia na magistrali :(
zreszta sam wiesz :)