Re: Serwery NEWS - ręce opadają!

Autor: Jan Stożek (jasio_at_nowhere.pl)
Data: Thu 24 Sep 1998 - 23:48:34 MET DST

Witam,

On Wed, 23 Sep 1998 23:33:12, Wojciech Gazda <gazda_at_fema.krakow.pl>
wrote:

> Ten post piszę z serwera news.tl.krakow.pl - boję się, że i on po
> pewnym czasie mi zdechnie - i co wtedy będzie? Nie znam więcej adresów!

        Pozwoliłem sobie przerzucić listę z pl.news.admin. Jest tam także
odsyłacz do spisu newsserwerów. Wspomnianej w tekście mapki nie
załączam, zresztą i tak jej nie było. ;)

------

Adresy serwerow news w Polsce

nazwa Pelny adres komputera Nazwa dopisywana w Miejsce,
oraz kto
na mapce (np. dla NNTPSERVER) polu 'Path:' moze czytac
news.
------
usl news.us.edu.pl news.cto.us.edu.pl Katowice
gli news.polsl.gliwice.pl hades.polsl.gliwice.pl Gliwice
cyf news.cyf-kr.edu.pl cyfronet Krakow
agh galaxy.uci.agh.edu.pl galaxy.uci.agh.edu.pl * Krakow
lub news.lublin.pl lublin.pl * Lublin
torun news.man.torun.pl news.man.torun.pl * Torun
mat.torun news.mat.uni.torun.pl mat.uni.torun.pl *
Torun,Bydg.,Olsztyn
sun1000 news.pwr.wroc.pl pwr.wroc.pl
Wroclaw,Opole,J.Gora
ict news.ict.pwr.wroc.pl ict.pwr.wroc.pl *
Wroclaw,Opole,J.Gora
poz news.man.poznan.pl rose.man.poznan.pl Poznan
amu news.amu.edu.pl news.amu.edu.pl
Poznan,Z.Gora,Szczecin
szczecin news.man.szczecin.pl news.man.szczecin.pl Szczecin
task news.task.gda.pl news.task.gda.pl * Gdansk i
okolice,tpnet
pg sunrise.pg.gda.pl sunrise.pg.gda.pl Gdansk i
okolice
Lodz news.man.lodz.pl news.man.lodz.pl Lodz
pdi news.pdi.lodz.pl pdi.lodz.pl Lodz, PDI
icm news.icm.edu.pl news.icm.edu.pl
Warszawa/Ochota
uw news.uw.edu.pl uw.edu.pl Warszawa/UW
nask news.nask.pl news.nask.pl
Zarejestrowane domeny
sgh news.sgh.waw.pl sgh.waw.pl Warszawa,
sgh.waw.pl
mimuw news.mimuw.edu.pl mimuw.edu.pl Okolice
MIMUW (Warsz)
coi news.coi.pw.edu.pl gemini.coi.pw.edu.pl Warszawa,
WARMAN
zwieracz zwieracz.pse.pl zwieracz * Warszawa
(fido.*: +)

tpsa news.tpnet.pl news.tpnet.pl + *.tpnet.pl
onet news.onet.pl news.onet.pl + Optimus Net,
tpnet.pl
cu2000 news.cuprum.com.pl cuprum.com.pl Lubin/Cuprum
2000
atm news.atm.com.pl ikp.atm.com.pl
Warszawa/lokalni uz.

wariat news.apk.net news.apk.net + pl.* dla
wszystkich
micro-net news.micro-net.net news.micro-net.net * pl.* dla
wszystkich
------

* Oznacza serwery udostepniajace lokalne grupy oraz pl.* WSZYSTKIM.
+ Oznacza serwery udostepniajace lokalne grupy oraz pl.* WSZYSTKIM,
ale
  wylacznie w trybie 'READ-ONLY'.

news.icm.edu.pl udostepnia newsy uzytkownikom z instytucji
akademickich/naukowych w Warszawie. W celu uzyskania dostepu nalezy
skontaktowac sie emailem na odpowiedni adres po przeczytaniu strony
http://news.icm.edu.pl/dostep.html. Ponadto jak na razie z serwera
tego moga
korzystac takze osoby laczace sie przez numer TPSA 0-202122, z adresow
*.tpnet.pl -- osoby takie maja mozliwosc czytania/wysylania artykulow
grupach pl.* oraz mozliwosc czytania (bez mozliwosci pisania) we
wszystkich
pozostalych grupach (comp.*, itp.). Zasady dostepu dla instytucji
innych niz
akademickie to mozna rzec "dostep goscinny" i w kazdej chwili moga
ulec
zmianie. Wiecej informacji na temat dostepu do tego serwera znajduje
sie pod
adresem http://news.icm.edu.pl/.

Komputer news.nask.pl (info.nask.pl) udostepnia newsy (wszystkie
grupy)
wszystkim komputerom zarejestrowanym w domenach warszawskich, oraz
tych
miast, ktore nie maja wlasnego serwera news, a ktorych domena jest
"zarejestrowana" na nim. Prosby o taka rejestracje nalezy zglaszac na
adres
usenet_at_news.nask.pl, pamietajac jednak, ze od 1.01.1996 NASK za
umozliwienie
dostepu do serwera wystawia rachunki (w 1996 bylo to 25 zl).
Oczywiscie,
jesli inny serwer jest blizej, nalezy najpierw zglosic sie do
odpowiedniego
administratora (adres: usenet_at_ADRES.SERWERA.NEWS lub
news_at_ADRES.SERWERA.NEWS). Ze wzgledu na znaczne obciazenie serwera nie
pozwala on na dostep z adresow nie zarejestrowanych na nim (dotyczy to
m.in.
komputerow o adresach *.tpnet.pl)).

Serwer zwieracz.pse.pl oprocz udostepniania wszystkim grup pl.* do
czytania
i wysylania, pozwala takze czytac zbramkowane lokalnie w hierarchii
fido.*
konferencje FIDONetu.

Pelna lista serwerow news w Polsce, wraz z adresami administratorow,
znajduje sie w `Polskich Zasobach Sieciowych' dostepnych m.in. jako
pelna
wersja PZS we Wroclawiu (http://www.ict.pwr.wroc.pl/pzs/pzs.html)
(calosc),
a dokladniej fragment PZS dotyczacy newsow, a takze wersja PZS w
Warszawie
oraz w Krakowie

Adresy innych serwerow news poza Polska, na ktorych dostepne sa grupy
pl.*
mozna znalezc w FAQ po angielsku dla administratorow serwerow news
poza
Polska, umieszczonym pod adresem
http://www.usenet.pl/doc/news-pl-new-site-faq.html, oraz w grupach
news.answers, news.admin.hierarchies, pl.answers i pl.news.admin
------

--
Pozdrawiam,
Jan.