Problem z dyskiem...

Autor: Jan Stožek (jasio_at_SPAM.polbox.pl)
Data: Mon 23 Mar 1998 - 00:08:51 MET

Cześć,

        Przepraszam za off-topic, ale natrafiłem na następujący problem. Mam płytę główną
Atrendu z BIOS-em Awarda i dwukanałowym kontrolerem IDE na płycie głównej. Na kanale
pierwszym mam dysk twardy (Western Digital WDC AC22500L) i CD-ROM (Philips PCA 243
CD/M2). BIOS mam ustawiony na autodetekcję urządzeń w czasie POST-u i w tej konfiguracji to
działa. Postanowiłem jednak przenieść CD-ROM na drugi kanał. Efekt: Dysk twardy nie został
wykryty, natomiast CD-ROM pojawił się poprawnie. Odłączyłem CD-ROM w ogóle. Dysk twardy
został wykryty (CD-ROM nie, bo nie był podłączony). Zamieniłem kanały (dysk na kanał drugi,
cdrom na pierwszy) - to samo. Zmieniłem kabel od CD-ROMu: bez zmian. Zmiana CD-ROMu na
"samotnego" slave'a - bez zmian. Reasumując:

        - jak mam dysk i CDROM na jednym kanale (HDD master, CDROM slave) - wszystko
działa
        - jak mam urządzenia na różnych kanałach, to HDD nie jest wykrywany, natomiast
CDROM - tak.

        Wszystko to się dzieje na etapie POST-u. Dodam dla ułatwienia, że wszystko, co się
dało mam na auto, w tym wykrywanie urządzeń w czasie POST-u i konfigurację parametrów
transmisji. Wszystkich możliwych kombinacji - w tym przezworkowania dysku i wpisania mu
parametrów na sztywno nie próbowałem z braku czasu.

        Jakby ktoś miał jakiś pomysł na rozwiązanie, to chętnie skorzystam. Co prawda
specjalnie mi nie przeszkadza, że napędy chodzą na jednym kanale, ale ktoś sugerował, że
dysk może przeszkadzać w cyfrowym odczycie CDDA jeśli urządzenia są na jednym kanale i
chciałem sprawdzić tę hipotezę.

        Aha - pojawił się też efekt uboczny: otóż z jakiegoś powodu, karta video (S3 Trio PCI)
szaleje mi w trakcie POST-u. Zgłoszenie karty następuje poprawnie, natomiast w czasie reszty
POST-u jakieś 4 razy na 5 monitor zrywa synchronizację i odzyskuje ją dopiero w momencie
wejścia do setupu lub pojawienia się tabelki z wykrytą konfiguracją - dalsze bootowanie już
odbywa się bez zarzutu, w czasie normalnej pracy też nie mam problemów. W sumie
niespecjalnie mi to przeszkadza, bo jak mam potrzebę zobaczenia, co się dzieje w czasie
POST-u, to kilkakrotnie resetuję komputer, aż zaskoczy. Co ciekawe jednak, podczas
_wszystkich_ prób z przepiętym dyskiem wyświetlanie POST-u było normalne. W sumie ciekawa
koincydencja, ale było to na tyle często, że nie podejrzewam przypadku.

Pozdrawiam serdecznie,

(js).

mailto:jasio_at_polbox.pl