4.3 GB - cos mnie trafi!!! HELP!

Autor: Pawel Bartuzi (Pawel.Bartuzi_at_f55.n480.z2.fidonet.org)
Data: Thu 05 Feb 1998 - 13:03:39 MET

04 Feb 1998 20:30, Adam Bielak wrote to All:

 AB> Kupilem ostatnio twardziela Quantum Fireball SE 4.3 GB Ultra
 AB> DMA-33. Mam plyte ktora nie obsluguje ani MMX ani Ultra DMA-33.
[...]
> [...]
 AB> doszedlem do wyboru partycji i przejsciu do fdiska zglosilo mi sie
 AB> okienko, z infem, ze OS potrzebuje min. partycji 35 MB i, ze takiej
 AB> nie ma. Sorry, ale ja mam kilka partycji po kilkaset MB - nie wiem
 AB> co mu odbija? Partycje C: 512 MB pokazuje jako bardzo duza i
 AB> smieszna liczbe ktora przy okazji wystaje poza pasek ktorym moge
 AB> wybierac partycje. Co ciekawe zamiast tych kilku partycji (a mam
 AB> ich od C: do H:) widze tylko 2 - ta z tym smiesznym rozmiarem i
 AB> wolne!! miejsce o wielkosci 63 MB. Poza tym jak ustawie sie na tym

   Identyczne klopoty mialem z komputerem Compaq DeskPro 2000 i dyskiem Quantum
BigFoot 4.3GB. Chciaˆem zalozyc jedna wielka partycje i objawy byly identyczne
obserwowanych przez Ciebie. Frustracje poglebial dodatkowo wyjatkowo debilny
BIOS (okienkowy).

   Poniewaz to bylo dosc dawno, to szczerze mowiac, nie do konca wiem co
sprawilo, ze teraz uzywam tego zestawu bez _wiekszych_ klopotow. Podjalem dwa
kroki:

   1. zainstalowalem nowy IBM1S506.ADD,
   2. wyciagnalem dysk z komputera, zobaczylem, ze ilosc sciezek wykrywana
przez BIOS rozni sie o 2 od wartosci wpisanej na obudowie dysku, wiec na chama
wpisalem w BIOSie wartosc z obudowy dysku (8960 zamiast 8958 czy jakos tak).

   Po tym dysk zaczal byc widziany poprawnie przez FDISK, tzn. moge zakladac i
usuwac partycje, ale niestety nie moge utworzyc partycji bootowalnej
wykraczajacej poza pierwsze 478 MB dysku (z przeliczenia calkowitej pojemnosci
dysku i ilosci sciezek wynika, ze ta wartosc ma cos wspolnego z owym magicznym
limitem 1024 pierwszych sciezek). Dzieje sie tak niezaleznie od ustawienia w
BIOSie opcji "DOS/Windows operating system" lub "Other" (co wymusza wlaczenie
lub wylaczenie obsluge LBA). Bylem juz dosc zmeczony cala sytuacja i zostawilem
sprawe jak jest, tzn. mam dwie partycje bootowalne po 274MB i jedna ok. 3,7GB na
dane.

                                        pozdrawiam, Pawel