Re: Czy mozna ograniczyc dostep do katalogow

Autor: Andrzej Eilmes (eilmes_at_gembon.ch.uj.edu.pl)
Data: Wed 01 Oct 1997 - 15:18:04 MET DST

mkopec_at_campus.filus.edu.pl wrote:
>Czy w OS2 (Merlin) istnieje mozliwosc ograniczenia dostepu do
>pewnych katalogow na lokalnym dysku w zaleznosci od zalogowanego
>uzytkownika?
>
>Chodzi mi o to aby inni uzytkownicy tego samego komputera nie
>mogli sobie np. skasowac danych.
>
>Co to jest Security Enabling Subsystem ?

SES stanowia poprawki do systemu pozwalajace na uruchomienie "security".
W Merlinie zdaje sie sa od razu, w Warpie trzeba doinstalowac.
Do tego trzeba jednak dokupic osobny software. Nalezy tutaj dobrze
uwazac, poniewaz wiekszosc oprogramowania "zabezpieczajacego" system
tak naprawde zabezpiecza jedynie desktop - tzn. np. nie pozwala
otoworzyc foldera. Po otwarciu okna OS/2, DOSu albo WinOS/2 mozna sobie
na dysku robic co sie chce.
Z programow zabezpieczajacych _naprawde_ slyszalem o 2:
- cos opisane na WWW IBM-u, nie pamietam, co to bylo, bo przestalismy
  sie tym interesowac, jak nam odpowiedzieli, ze zabezpieczenie robia
  na konkretne maszyny, min. 100 sztuk
- Secure Workplace (Professional edition; zwykla zabezpiecza tylko
  desktop). To wydaje sie dzialac, blizsze informacje bede mial za jakis
  czas jak wypuscimy na to studentow i zobaczymy, czy zmoga.

        Andrzej Eilmes