Warp 4.0 FAQ

Autor: Jacek Pietraszek (pmpietra_at_mech.pk.edu.pl)
Data: Tue 19 Nov 1996 - 11:36:16 MET

Odpowiada: Przemek Pawelczyk - przemyslaw.pawelczyk_at_lupus.waw.pl
Autor Warpowiska - http://pc-js.lupus.waw.pl/warpowisko/index.html

1. Wymagania OS/2 Warp 4
Od: Krzysztof Krzyzaniak - eloy_at_arrakis.cs.put.poznan.pl

Od razu pierwsze pytanie:
1. Czy ktos pracowal juz moze z Merlinem ?
a. jakie sa jego rozsadne wymagania ?
b. czy uruchamia aplikacje 32bitowe z Win95 lub chociaz z win32 ?
c. ile zajmuje miejsca na dysku ?
d. ile kosztuje ?
e. czy warto zainstalowac (subiektywne opinie)

Odp.:
1. Pracuje stale od Softargu'96.
a. propozycje IBM znajdziesz w Warpowisku w pliku
WARPOWISKO/warp40/MERINSPL.TXT (streszczenie po polsku). Tamze pelna wersja
angielska MERINST.TXT.

Moje doswiadczenia mowia o 20-24 MB pamieci do dobrej pracy, 32 MB wygodnej.
Ale prosze pamietac, ze ja uzywam Warpa intesywnie, z wieloma procesami na
pokladzie, chociaz bez funkcji sieciowych. Stale pracuje natomiast na 16 MB
i VLbusie, z procesorem 486 40/80 MHz i uwazam to za absolutne minimum do
pracy bez wiekszych stresow (zgrzytanie zebami to nie stres przeciez ;-).

Uruchomiony na innej partycji OS/2 Warp Server PL wydawal sie byc szybszy,
przynajmniej w otwieraniu okien i innych operacjach "pulpitowych". Jest to
tendencja zauwazalna takze przez innych uzytkownikow, ktora tlumaczy sie
zaawansowaniem systemu.

A jakie zmiany konkretnie wprowadzono opisze w skrocie juz niedlugo w
Enterze (i w Warpowisku). Wiekszosc z nich sygnalizowal juz Jasiu Stozek w
21 numerze PC Kurierze, w znakomitym artykule Materializacja Merlina.
Podobnie uczynil to juz p. Krzysztof Barteczko we wrzesniowym wydaniu PC
Magazine Po Polsku, w tekscie "OS/2: Merlin - pierwsze spotkanie".

b. Nie wiem. Z Windows uzywam jedynie nalepek na klawiature maszynistki i
jest to chyby jedyny produkt Microsoftu, ktory jest stabilny jak skala! ;-)
(zadna sie nie odkleila!)

c. Nie ma recepty. Warp 4 zabiera z dysku tyle ile sam zadeklarujesz,
wylaczajac z instalacji niepotrzebne Ci programy. Pelna wersja MUSI miec 350
MB. Podkreslilem musi, gdyz wiem z wlasnego doswiadczenia, ze nieraz 60 MB
swappera okazywalo sie byc malo (podczas pracy i tworzenia slajdow).
Przecietnie system korzysta z 40 MB pliku wymiany - oczywiscie przy moich 16
MB pamieci DRAM.

d. Blizsze dane sa w Warpowisku w pliku WARPOWISKO/warp40/pl4001.TXT
(lub po angielsku warp40001.txt).

e. TAK! TAK! TAK! TAK! TAK! TAK! TAK! TAK! TAK! TAK! TAK! TAK! TAK! TAAAAK!
I nie dla sterowania glosem! Ale dla funckji internetowych, sieciowych,
administracyjnych i multimedialnych (tak, tak! poprawiono je znakomicie!).
A jesli sie dojrzeje do pracy w srodowisku obiektowym (bo to tego trzeba
niestety dojrzec - ewolucyjnie :) ), to Warp 4 jest wspanialym systemem.
Przy okazji, jak wiele jeszcze osob korzysta z przeroznych osowych "norton
komanderkow", ktore z obiektowoscia OS/2 Warpa ma niewiele wspolnego, a
przeciez jest to esencja tego systemu! Ostatnio dwukrotnie zauwazono, raczej
z wyrzutem i "niesmakiem", ze nie uzywam klawiatury. Ba! To byly
najpiekniejsze komplementy jakie mnie ostatnio spotkaly!!!

2. Warp 3.0 PL a latki (FixPak >= 17)
Od: Grzegorz Szyszlo - ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl

Na Warp 3.0 PL nie da sie na tym zainstalowac latki fixpak22. System podczas
startu zawiesza sie zglaszajac TRAPa, spowodowanego plikiem $SINGLEQ.

Odp.:

I zasada latek - nie stosuj ich, gdy Twoj system dziala stabilnie.
II zasada latek - uzywaj ich tylko do rozwiazania konkretnego problemu
(APAR).
III zasada latek - nie mieszaj wersji jezykowych.
IV zasada latek - w kazdym innym przypadku nowe latki to prosba o klopoty
(zazwyczaj gorliwie spelniona).

Wiem to z wlasnego doswiadczenia. Przemek.

3. Czy Warp 4 czyta?
Od: Andrzej Koszarek - kloss_at_iflx.phys.amu.edu.pl

To, ze Merlin czyta, juz wiem, ale czy potrafi "gadac", tzn. czy ma
wbudowany syntezator mowy, ktory powinien byc technologicznie latwiejszy w
uzyskaniu ?

Odp.:

Ponizszy tekst pochodzi z 9 numeru SWALERT (IBM SoftWare News ALERT).
Wszystkie numery, rowniez w polskiej wersji jezykowej znajduja sie w
Warpowisku na stronie z E-zinami (dostep ze strony glownej) i maja aktywne
odnosniki do zrodel. Zapraszam.

Eloquent Technology, IBM Announce Speech Technology Alliance

IBM has acquired certain exclusive rights to Eloquent Technology, Inc.'s
powerful text-to-speech technology system. IBM and Eloquent will work
closely to integrate text-to-speech functions into the IBM VoiceType*
family.
http://www.software.ibm.com/software/news96.html
(scroll down to 29 October releases)

4. Wielkosc Merlina
Od: Piotr Trzcionkowski - trzcionk_at_us.edu.pl

Czemu ten nowy os jest taki duzy ? Nie mam to nie wiem. Moze ktos mi
powie.

Oooo, Merlin jest wielki!

I to bez cienia przesady. A dlaczego, znajdziecie odpowiedz w Warpowisku na
stronie WARPOWISKO/warp40/MERFUNPL.TXT (w polskiej wersji, pelna wersja
angielska tamze w pliku MERFUNC.TXT).

Warp 4 ma tyle nowych funkcji i programow (czesc pochodzi z Connecta lub
Servera), ze nie moze byc mniejszy!

Do dzisiaj Kuba Tatarkiewicz (ten od Macintoshy) chwali sie, jak to kiedys
system operacyjny Mac OS miescil mu sie na dyskietce 400 kB i jeszcze mial
miejsce na ResEdit (MacWorld 10/96). Ale to sa tylko przyjemne wspomnienia.

Mnie wielkosc "fizyczna" Jego Wysokosci Warpa IV nie przeszkadza. A to, ze
jest naprawde Wielki w sensie metafizycznym przekonacie sie niedlugo sami,
podczas normalnej pracy. Swoistym sygnalem jego wielkosci moze byc dobry
tekst p. Dana Portera, prezydenta InnoVal Systems Solutions zatytulowany
Launch Event Impressions (z pierwszej oficjalnej prezentacji Warpa 4),
zamieszczony w 12 numerze magazynu OS/2 e-Zine! (dostep przez Warpowisko lub
serwer Piotrka Pekali), w ktorym opisuje strategie IBMa zwiazana z Warpem 4
oraz to, czym rzeczywiscie jest Warp 4.

A tak na marginiesie, hm... czytajcie prosze Warpowisko...

Przemek P.