Re: Jeszcze o "wężach" :-)

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Sun 26 Feb 2006 - 22:18:08 MET

Użytkownik "Andrzej Pełka" <U238@wp.pl> napisał w wiadomości
news:dtp1ri$hej$1@213-238-122-234.adsl.inetia.pl...
> http://neutrony.nuclear.pl/01/N01_03.html
>
> Neutrony, pismo komputerowe Ośrodka Atomistyki w Świerku
> przytaczają fragmenty wypowiedzi na temat uranu zamieszczone
> w Magazynie Gazety Wyborczej. Najpiękniejsza jest ostatnia. :-)
>
> "Ruda uranu wygląda jak wielki wąż, kiedy wysadzisz
> w powietrze całą ścianę pojawiają się ciała wielkich węży ..."
>
> Oczyta się człowiek takich rzeczy i lezie potem wylękniony
> chodnikiem kopalni, [...]

Już chyba wiem, skąd mogły się wziąć te uranowe "węże".
Akurat przed chwilą dostałem stare, archiwalne przekroje
geologiczne z kopalni uranu w czeskim Zalesiu. Jeden z nich,
obrazujący większe nagromadzenie rudy uranu (smolinca)
rzeczywiście może kojarzyć się z plątaniną "wielkich węży"
W rozmowie z dziennikarzem gazety ktoś chyba posłużył się
tym "wężowym" określeniem chcąć mu opisać rudne żyły. :-)

Przy okazji jeszcze jedno spostrzeżenie. Na większości tych
planów które dostałem rzuca się w oczy bardzo mały udział
uranowych żył w masie otaczającego je materiału skalnego.
Nigdy nie uczyłem się geologii i przyznam zaskoczyło mnie,
że są tu odnotowane nawet żyły grubości paru centymetrów.
Wprawdzie, jak napisał mój czeski znajomy, to właśnie owe
żyłki stanowiły "velmi kvalitní smolinec" (wysokiej jakości
rudę), ale i tak bardzo wyraźnie widać z planów, ile trzeba
było nadkładać harówy żeby te drobiazgi wyrwać z ziemi.

                                                      Andrzej.