Re: ile w tym prawdy?

Autor: Stanisław Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Fri 20 Jul 2007 - 21:30:27 MET DST

Ja też mediom nie ufam, bo zbyt często mylą się, a przy tym przekazują
nieprawdziwe wiadomości z takim przekonaniem, jakby wszystkie rozumy
pozjadali.

A biały fosfor (zwany dość często żółtym z racji swojego "świecowego"
koloru) topi siÄ™ w temperaturze +40 st.C, samoczynnie zapala siÄ™ na
powietrzu. Dlatego przechowuje się go w wodzie. Po wyjęciu z wody zapala się
samorzutnie po kilku - kilkunastu - kilkudziesięciu minutach. Szybkość
zapłonu (od momentu wyjęcia z wody) zależy od temperatury i wilgotności
powietrza. Jeśli taki mokry kawałek fosforu położy się na uprzednio lekko
ogrzanej w ognisku łopacie - zapłon następuje w momencie zetknięcia się z
ciepłą powierzchnią metalu. Sądzę (na 99% pewności), że stopiony fosfor
zapala się natychmiast po zetknięciu się z powietrzem (bo na rozgrzanej
łopacie fosfor najpierw zaczyna topić się [+40 st.C], a zaraz potem zapala
się. W czasie palenia wydzielają się olbrzymie ilości dymów, ponieważ
powstające tlenki P2O5 i P4O10 (a chyba i inne) są doskonałym pyłem, na
którym natychmiast kondensuje para wodna z powietrza, powodując efekt
zadymienia okolicy. No chyba nie trzeba dodawać, że wdychanie takich
"oparów" może zniszczyć płuca! Więc wydzielające się dymy są toksyczne.
Biały fosfor był i jest stosowanym militarnie środkiem zapalającym. Mało kto
wie, że 3/4 bomb zrzuconych przez hitlerowców na W. Brytanię to bomby
zapalające, napełnione białym fosforem.
sp

Ja nigdy nie ufam mediom jeśli chodzi o chemie, wszyscy powtarzają za PAP a
na chemfanie są przykłady czym to grozi.

Mnie bardzo zdziwiła nazwa fosfor żółty (?) Nie słyszałęm o takiej odmianie
alotropowej, wiec nie mam już żadnych powodów by wierzyc w to żeby szybko
wysychał na słońcu.

Usprawiedliwi ich jedynie jeśli to jest jakaś mieszanina czy roztwór jak to
już ktoś powiedział, a nam, niedouczonym chemikom nic nie mówi potoczna
nazwa przemysłowa. Tak samo jak kiedys sie zastanawiałem nad różnicą
acetylenu i acetonu.