Re: wartościowość

Autor: Sebastian Żywicki <zywicki_at_tz.ar.szczecin.pl>
Data: Fri 13 Oct 2006 - 11:15:30 MET DST

> Konfiguracja tlenu to 1s2 2s2 2p4. Zakaz Pauliego pokazuje, że na tę
powłokę można "dopchać" dwa elektrony. Utworzenie układów z wartościowością
wyższą wymagałoby dołożenia energii elektronom i zajęcia powłoki numer 3.
Nakład energii jest zbyt duży, aby takie związki mogły istnieć w zwykłych
warunkach.

> Wojtek

Witam
Dzięki Wojtek....
ale co w takim razie z siarką, selenem (tellur i polon też chyba wchodzą w
grę - chociaż nie miałem przyjemności)? Tam takie cyrki są na porządku
dziennym! Czy energia jonizacji jest w jakiejś relacji do energii
przeniesienia elektronu na inną powłokę? Czy lepiej jest porównywać różnice
głównych liczb kwantowych (wyrażonych w jednostkach energii)?
Nawet traktując tlen w niezwykłych warunkach, nie jestem w stanie uzyskać
nic ponad II. Chyba, że się mylę (?)
Część z Was na pewno siedzi w kwantówce ! :) Napiszcie kilka słów.

Pozdrawiam
Sebastian