Re: co lepiej reaguje...

Autor: <wojtex_tlen_at_tlen.pl>
Data: Mon 20 Feb 2006 - 09:37:09 MET

---- Wiadomość Oryginalna ----
Od: Pawel Wisniewski <xmike1@tenbit.pl>
Do: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Data: Fri, 17 Feb 2006 02:04:09 +0100
Temat: co lepiej reaguje...

> Witam,
> mam maly klopot, chodzi mi o to : ktory z halogenkow zareqaguje
> chetniej w reakcji SN1
> 1) ph-ch2-cl
> 2) ch2=ch-ch2-cl
> 3) (CH3)3c-cl
> 4) Ch3)2Ch-cl
>
> spotkalem sie z 2 wersjami
>
> wersja wykladowcy
>
> 1 > 2 > 3 > 4
>
> wersja w Mc Murrym
>
> 3 > 1 >= 2 >= 4
>
> i nie bardzo wiem kto ma racje ;) a e jest weekend to nie mam siekogo
> zapytac na uczelni.

> [...]
Oba źródła mogą mieć rację. Tu w SN1 etapem najwolniejszym jest rozerwanie ciązania C-Cl. Powstaje pytanie, czy w obu wypadkach zastosowano te same warunki do wywołania tej reakcji. Jeśli warunki nie były te same, to szybkości mogą się znacznie różnić i obie podane kolejności mogą być do przyjęcia.
Innymi słowy. Zadanie jest niedookreślone i nie da się podać jednoznacznej odpowiedzi.
Wojtek