Re: Otrzymywanie Fe2+ i Bi3+

Autor: Andrzej Okuniewski <chemmix_at_o2.pl>
Data: Sun 30 Oct 2005 - 12:33:35 MET

Dnia Sun, 30 Oct 2005 11:33:21 +0100, Mateusz <x_foton@interia.pl> napisał:

> 1)Potrzebuje otrzymać jakąś rozpuszczalną sól Fe2+ i mam związku z tym
> parę pytań:
> -Czy w domowych warunkach da się czymś zredukować Fe3+, tak, by w miarą
> szybko można było otrzymać Fe2+?
> -Jak rozpuszczać żelazo w kwasach? Mam tylko H2SO4 (96%) i HCl (32%).
> W którym reakcja zajdzie najszybciej i jakie należy zastosować stężenie?
> Czy opłaca się dodawać nieco r-ru KNO3, H2O2,
> K2Cr2O7 w celu zwiększenia zdolności utleniających roztwarzającej
> mieszaniny?

Ja roztwarzałem Fe na gorąco w kwasie octowym (10%) wychodzi śliczny octan
żelaza(II), który potem można rozłożyć termicznie aby otrzymać pył
żelazny, ale to już inna bajka :-) Roztwarzałem też Fe w HCl (nie pamiętam
czy był stężony, ale chyba tak) i również otrzymałem zieloniutki FeCl2. No
oczywiście stężony H2SO4 a tym bardziej dodatek H2O2 nie sprzyja
powstawaniu jonów Fe+2 :P

--
Pozdrawiam,
Andrzej Okuniewski