Odp: Jak zneutralizować kwas pikrynowy?

Autor: Tomasz Żyguła <thomrt_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 12 Jul 2005 - 10:45:52 MET DST

> " Kwas pikrynowy nie jest odporny na działanie silnych środków
> utleniających. Tak więc utlenia się kwasem azotowym w temperaturze wrzenia
> HNO3, dając kwas szczawiowy. Gotowanie z nadsiarczanem amonu powoduje
> całkowite utlenienie w myśl równania:
>
> C6H2(NO2)3OH -----> CO2 + HNO3 + HCN
>
> W wyniku łagodnej redukcji np. siarczkiem sodu lub hydrosiarczynem sodu
albo
> sziarczanem żelazawym, powstaje kwas pikraminowy.
>
> Energiczne gotowanie kwasu pikrynowego ze stężonym r-rem NaOH może
powodować
> rozkład substancji:

Tylko jest jeden problem - ekonomiczny jak się policzy ile trzeba zużyć tych
dodatkowych odczynników tylko po to by zlikwidować te 1,5 kg kwasu
pikrynowego. Nie wliczam tu czasu na przeprowadzenie reakcji

Chyba lepiej jest go spalic:
    1. Wywiesc w odludne miejsce gdzie ewentualna detonacja nie moze
        nikomu zaszkodzić
    2. Sprawdzić czy nie ma w pobliżu ludzi.
    3. Wymieszać z większą ilością jakiejś palnej substancji: np drewno,
makulatura
        troty - tak by kwas nie był w jednej kupie ale rozrzucony w całości
palnej
        mieszaniny.
    4. Polać to jakąś latwopalną cieczą - by mieć pewność że wszystko będzie
się palić.
    5. Całość podpalić ale np za pomocą lontu a nie bezpośrednio od zapałki.

Ale jest prostszy sposób można by go zanieść do jakiejś instytucji np straży
pożarnej
lub policji. Nie wiem na pewno ale raczej nie mogą odmówić przyjęcia takiego
towaru.

Tomasz Żyguła
thomrt@poczta.onet.pl