Re: Jak pozbyc się HF z kwasu azotowego?

Autor: Krzysztof Jakubiec <jkrzys_at_wp.pl>
Data: Sat 25 Dec 2004 - 19:33:59 MET

Nie dalej jak 2004-11-29 17:31, Maciek napisał:
> Witam!
> Mam trochę stężonego HNO3 zanieczyszczonego pewną ilością HF (ile? - nie wiem, dostałem). Zastanawiam się jak pozbyć się HF, myślałem o wytrąceniu CaF2, ale nie wiem czy w takim środowisku to się uda.
> Destylacja odpada, nie mam sprzętu, chociaż w teorii mogłoby się to udać:
> temp. wrzenia [st.C.]:
> HF - 19,55
> HNO3 - 83,9
> 35,6% HF/H2O - 111,6
> 67,4% HNO3/H2O - 120,7
> [...]

A odpędzenie HF z SiO2 (SiF4 (gaz))? Dodajesz SiO2 i ew. podgrzewasz.
Może mało przyjemna metoda, ale nie powinno reagować z HNO3.
DYGESTORIUM!!!!

[google.pl: SiO2 + HF, później odnośniki do Uniw. Wrocławsk. : Historia
chemii analitycznej; Analiza minerałów naturalnych;
Szczegółowe inf. w ksiażkach z chemii analitycznej: Lipiec-Szmal;
Minczewski-Marczenko]

Pozdrawiam,
Krzysiek Jakubiec