Re: jak zmierzyc smrod

Autor: Kazimierz Warmiński <kazet_at_uwm.edu.pl>
Data: Thu 16 Sep 2004 - 14:35:45 MET DST

> ale
> --------------
> Smrodu nie zmierzysz jako smród, ale można zmierzyć stężenie konkretnej
> substancji śmierdzącej.

To nie do konca jest tak jak mówisz. Owszem odczucie zapachu (smrodu) jest
subiektywne, ale nie da sie do konca okreslic w jakich proporcjach,
powiedzmy 50 określonych zwiazków chemicznych oznaczonych w powietrzu będzie
wpływać na narząd powonienia określonej grupy ludzi. Wynika z tego, że sama
analiza chemiczna, nawet najdokładniejsza, nie da odpowiedzi na pytanie:
"czy obiekt jest uciążliwy zapachowo, czy też nie?". Najłatwiej jest to
wykonać organoleptycznie na grupie kilku osób ("wąchaczy"). Przecież badania
organoleptyczne są wykonywane dla żywnosci, wody, a nawet płynow ustrojowych
(mocz), a mimo to określone normy mowia, ze np. produkt X nie moze posiadac
zapachu stechlego, rybiego itp. W tym przypadku tez wystepuje specyficznosc
osobnicza. Inny przyklad: badania toksykologiczne tez sa obarczone duzym
bledem wynikajacym z specyficznosci osobniczej. Wezmy dwie grupy szczurow
(po 10 szt.) tej samej rasy, wieku itp. i podajmy im trucizne w tej samej
dawce. W pierwszej padną nam np. 4 osobniki, a w drugiej np. 6. Mimo duzych
rozbieznosci wykonuje sie takie badania do celow legislacyjnych i co
ciekawsze - w ostatnich latach na coraz mniejszych grupach (obnizajac nawet
do 4 osobnikow - wzgledy etyczne).

Podobnie jest ze "smrodem". Badania uciazliwosci zapachowej wykonuje sie
roznymi metodami, ale w kazdej z nich "analizatorem" jest grupa ludzi, a nie
GC-MS. Polecam ksiazke autorstwa J. Kośmider, B. Mazur-Chrzanowskiej, B.
Wyszynskiego pt. "ODORY" (Wyd. PWN 2002) i ostanie numery czasopisma
"Zanieczyszczenia powietrza i problemy odpadow".

Jesli chodzi o unormowania prawne, to w wielu krajach istnieja dopuszczalne
stezenia "smrodu" i dopuszczalna emisja z zakladow. W Polsce na razie takich
unormowan nie ma, ale mysle, ze niedlugo beda, bowiem ustawa Prawo ochrony
środowiska o tym mowi (art. 86).

> ... napisałem ostatnio wniosek grantowy na niszczenie odorów
> znajdujacych się w wodzie i ściekach. Ciekawe czy MNiI (dawny KBN)
> przydzieli mi pieniądze na te badania? W swoich badaniach nad niszczeniem
> smrodów mam zamiar zająć się wyłącznie związkami siarkoorganicznymi.

No wlasnie, Stasiu, a w jaki sposob Ty okreslisz, ze "zmniejszyl" sie smrod
zwiazkow siarkoorganicznych. Sama analiza chemiczna to moze (??) byc za
malo. Mozesz nie uchwycic jakiegos produktu, ktory wystapi w bardzo malym
stezeniu, a ktory okaze sie niezwyklym odorantem. Moze i nawet go wyczujesz,
ale bedziesz musial podac jakas wartosc liczbowa tego smrodu. I co wtedy?

Kazik Warmiński
---------
www.uwm.edu.pl/kopits

PS.
Ust. 3-5 art. 86. ustawy Parwo ochrony środowiska z dnia 27.04.2001 (Dz. U.
Nr 62, poz. 627):

3. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw zdrowia, może określić, w drodze rozporządzenia,
standardy zapachowej jakości powietrza i metody oceny zapachowej jakości
powietrza.
4. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3, ustalone zostaną:
    1) dopuszczalny poziom substancji zapachowych w powietrzu,
    2) dopuszczalna częstość przekraczania poziomu substancji zapachowych w
powietrzu,
    3) zróżnicowane dopuszczalne częstości przekraczania poziomu substancji
zapachowych w powietrzu w zależności od sposobu zagospodarowania terenu
i jakości zapachu (neutralny, przyjemny, nieprzyjemny),
    4) okresy, dla których uśrednia się wyniki pomiarów.
5. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3, może zostać ustalony czas
obowiązywania standardów zapachowej jakości powietrza.