Re: czystość cz. a FP V

Autor: Roman Salbert <romis_at_klub.chip.pl>
Data: Mon 03 May 2004 - 13:15:12 MET DST

> Czym różnią się odczynniki o czystości FP V (do farmacji) a
> cz. ?
> Czy mogę śmiało kupywać FP V (generalnie są tansze)?

Czystosć FP V oznacza, że dana substancja spełnia parametry określone w
Farmakopei Polskiej wyd. V. czyli jest to albo lek, albo surowiec
wykorzystywany do wytwarzania produktow leczniczych.

To czy możesz je śmiało kopować zależy do czego chcesz je stosować.
Generalnie wymogi zawarte w Farmakopei są mniej restrykcyjne niz w innych
normach, w gatunkach FP specyfikuje sie glownie te zanieczyszczenia, ktore
maga mieć szkodliwy wplyw na czlowieka, pozostale skladniki, ktore nie sa
wyspecyfikowane nie musza szkodzic ludziom, ale moga zaszkodzic reakcjom,
ktore chcesz przeprowadzac. Dlatego najlepiej zwsze jest porownac
specyfikacje obydwu gatunkow pod kontem potencjalnego zastosowania.

A tak z praktyki to zarówno odczynnik oznaczony jako "cz"., czy tez "FP V"
pochodzą z tego samego "garnka" tylko przeprowadza się inne kontrole i
wystawia różne atesty, wiec do domowego laboratorium , gdzie nie wymagasz
odczynników spektralnie czystych, to powinno być "wsio rowno", co bedziesz
stosować.

Jednak nie wszystkie substancje oznaczone FP są tak "od reki" dostępne dla
wszystkich, przeważnie mogą kupować je tylko wytwórnie farmaceutyczne lub
inne podmioty związane ze służbą zdrowia. Np. podtlenek azotu o gatunku FP
jest dostępny tylko dla zakładów lecznictwa zamknietego, ale ten sam N2O bez
nazwy "medyczny", spelniajacy surowsze wymagania normy do zastosowań
tecznicznych jest praktycznie dostępny dla każdego.

Pozdrawiam
Romek