Re: biosyntezy (biodegradacje) chemiczne

Autor: Roman J. Farański <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon, 5 Apr 2004 18:05:48 +0200

-----

> uklady
> wiadomo
> BIOTECHNOLOGIA
>

> Kazik Warmiński

Kazimierzu, "biotechnologia" nie jest zbyt precyzyjnym terminem. Za ogolnie
i niewiele z niego wynika.
Gdybym ja szukal terminu, bardziej bym dal nazwe np. "Chemia bioreakcji".
Technologia "bio", czy tez nie "bio" mowi jak sama nazwa wskazuje o
sposobach wykonania,
Istotne sq jeszcze takie kwestie, jak mechanizmy, prawidlowosci zasad no i
termodynamika, zagadnienia kinetyki i szybkosci tego typu reakcji.
Osobna sprawa, ze wspolwystepuje tu szereg efektow termodynamicznych nie
opisanych przez nauke do dzisiaj.
Przykladowo, w niektorych procesach "chemii bioreakcji", czy tez
"fizykochemii bioreakcji" zdaje sie ze zachodzq zjawiska zaklocen pol
grawitacyjnych.
Tak malo sie dzisiaj o tym wie. Brak jest modeli odniesienia ktore by to
wyjasnialy.

Ja sobie pozwolilem osobom zainteresowanym wyslac na "priva" artykul",
poslalem go tez administratorowi listy. Ale i tez krytycznie do niego
podchodze. Nie jest to zbyt wysokiego lotu. Zwykla przeglqdowka, ogolne
"ble, ble", pod referat wskazujqcy takie czy inne mozliwosci.

Jeszcze jedno. Moje zetkniecie sie zawodowe z tq tematykq bylo epizodyczne.
Moja wiedza i znajomosc tematu jest powierzchowna. To "gora lodowa", nowa
dziedzina - gdzie trzeba zachowac skromnosc ....,
Wedlug mojego rozeznania w Polsce nie ma osrodka, stricte zajmujqcego sie tq
tematykq. Moze kiedys bedzie.
Ja swoje pierwsze "szlify" zebralem na Wydziale Chemii Fermentow i
Bioinzynierii Instytutu Technologii Chemicznej Uniwersytetu Technicznego w
Pradze, u p. prof. dr hab. inz. Katheriny Demnerowej. Krotko to bylo, ale
nauczylem sie szacunku i lyknqlem "bakcykla" ciekawosci dla tej nowej
dziedziny.

Dlatego tez w poprzednim mailu odeslalem ChemFanow na strone Uniwersytetu
Minnesota, ktora wydala mi sie najbardziej scalona dla prezentacji tej nowej
"zmutowanej chemii", a jednak chemii XXI, XXII wieku.

Z pozdrowieniami

Roman