KOnkurs

Autor: Łukasz Biernacki <lukasz.brn_at_wp.pl>
Data: Wed, 21 Jan 2004 21:50:21 +0100

Witam wsyztskich!!
Ostatnio we wtorek bylem na konkursie "Chemiczne Potuyczki" w Katowicach i
mam takie pytanie co do jednego doswiadczenia. Oczywiscie zrobilem wszystkie
zadania i to doswiadczenie rozwiazalem(nie wiem czy dobrze)ale nie bede
podawal mojego rozw. bo nie chce nic sugerowac;)

2.Przygotowujemy 200cm3 nasyconego roztworu chlorku Kobaltu II. . DO
czterech probówek wlewamy po ok. 5cm3 otzrymanego roztworu. Następnie do
drugiej, trzeciej i czwartej probówki dodajemy wzrastające ilości stałego
chlorku wapnia. Pierwszą probówkę pozostawiamy traktując jako układ
odniesienia. Obserwujemy co sie dzieje w probówce po dodaniu chlorku wapnia.
Nasycony roztwór chlorku Kobaltu II w pierwszej probówce ma barwe
różowąnatomiast w pozostalych probówkach nastepuje stopniowa zmiana
zabarwienia roztworów od barwy różowej do niebieskiej.
a)Jakie właściwości chlorku wapnia obrazuje przeprowadzony eksperyment?
b)Przedstaw ogólnie czasteczkowo równanie reakcji opisującej przebieg
przedstawionego procesu w ostatniej probówce.

Dzieki!
CHemiq