Autor: Krzysztof Jakubiec (jkrzys_at_wp.pl)
Data: Tue 09 Sep 2003 - 18:34:57 MET DST

Dnia 03-09-09 17:46, Użytkownik Endrju napisał:
> Witam!
>
> Właśnie przed chwilą do roztworu zwykłej soli kuchennej wsadziłem dwa
> gwoździe (jeden do + baterii 1,5 V a drugi do -). Przy anodzie zebrały
> się bąbelki (chlor). Po ok. 10 minutach wyciągnąłem gwoździe z wody. Na
> górze był jakiś ciemno zielony osad (który potem osiadł na dnie).
> Chciałbym się dowiedzieć co za ciecz mi tam powstała i co ta zielone
> trociny (bo tak to wygląda).

Jezeli elektrolize prowadziles w temperaturze pokojowej to otrzymales roztwor wodny
podchlorynu sodu [chloranu (I) sodu]
z nieprzereagowanym NaCl.
Ten zielony osad to moze byc
chlorek miedzi (II) lub chlorek miedzi (I)[tego mniej] pod warunkiem ze druty byly miedziane.

Z anody WYDZIELA sie chlor chyba ze go zbierales w jakims naczyniu - ale uwazaj bo jak sie chlor pomiesza z wodorem i wystawi na swiatlo sloneczne to moze wybuchnac - reakcja bezposredniej syntezy(otrzymywania) HCl (chlorowodoru).

 > Kiedy wywar z czerwonej kapusty robi się... żółty!? (w zasadach zielony
 > w kwasach czerwony);

W srodowisku obojetnym???

Pozdrawiam
Krzysiek Jakubiec

--
"Dwie rzeczy sa nieskonczone - Wszechswiat i ludzka glupota.
Co do tej pierwszej istnieja jeszcze watpliwosci" A. Einstein