Autor: Pawel Pawlowicz KCh (Paw-p_at_OZI.AR.WROC.PL)
Data: Wed 02 Apr 2003 - 08:59:59 MET DST

On 1 Apr 03, at 14:09, Witek Mozga wrote:

> Co innego modyfikacje łańcuchów bocznych kodowanych L-aminokwasów, a co
> innego D-aminokwasy. Przecież one musiałyby być wbudowane od razu gotowe.
> No chyba, ze jakaś "racemaza" łazi po łańcuchu i sobie racemizuje. Nie
> wydaje mi się, ale kto wie?

Tez nie znam takiego przykladu. Trudno mi wyobrazic sobie racemizacje na weglu alfa w lancuchu peptydowym bez rozciecia lancucha. Trudno mi tez wyobrazic sobie, aby rybosom wbudowywal D-aminokwas do lancucha. Z tego, co wiem, peptydy zawierajace D-aminokwasy powstaja w wyniku syntezy pozarybosomalnej.
Aby nie zostac bez przykladow: gramicydyna, walinomycyna, aktynomycyna.
Ciekawym przykladem sa kwasy teichowe (teichoic acids), w ktorych chyba nawet wszystkie (choc nie dam za to glowy) aminokwasy sa D.

Pozdrawiam,
Pawel