Autor: Szymon Nowak (hrabia_de_monte_christo_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 13 Nov 2002 - 21:37:26 MET

Szanowni Koledzy i Koleżanki !
Moje pytanie dotyczy ogólnych informacji dotyczących procesu zmiękczania wody.Mianowicie wiem ,że istnieją dwa sposoby na przeprowadzenie tego procesu w skali bardziej technicznej.
Metoda A:
Zmiękczanie wody przez osadzanie składników czyli zmiękczanie wody wapnem i sodą.Według tej metody do strącenia stosuje się wodę wapienną i roztwór sody.Wapno usuwa twardość węglanową, wiąże wolny CO2 i reaguje z chlorkiem magnezu:
Ca(HCO3)2 + Ca(OH)2= 2CaCO3 + 2H2O
Mg(HCO3)2 + 2Ca(OH)2=Mg(OH)2+2CaCO3+2H2O  CO2+Ca(OH)2=CaCO3+H20
Twardość stałą usuwa się za pomocą sody: CaSO4+Na2CO3=CaCO3+Na2SO4
Metoda B:
Metoda zmiękczania wody oparta na wymianie jonów
-Metoda zeolitowa:

Uwolnione glinokrzemiany sodowe, należące do grupy zeolitów, o wzorze Na2O*Al2O3*mSiO3*nH20 maja zdolność do wymieniania sodu na wapń i magnez.Zdolność tę wykorzystuje się do zmiękczania wody.
-Metoda zmiękczania wody organolitami:

Pierwsze wymieniacze organiczne zastosowane do zmiękczania wody otrzymano z torfu, węgla brunatnego i niektórych gatunków węgla kamiennego przez sulfonowanie czyli ogrzewanie z bezwodnikiem kwasu siarkowego w temp. 150 st. w zamkniętych naczyniach w ciągu kilku godzin.Otrzymane produkty po zgranulowaniu stosuje się jako wymieniacze zawierające wodór, który może być wymieniony na jony metaliczne.

Jeżeli ktoś z szanownych kolegów i koleżanek zna inne metody zmiękczania wody poza wymienionymi przeze mnie bardzo proszę aby z łaski swojej zabrał głos w dyskusji.Po drugie jeżeli ktoś nie zgadza się z wymienioną przeze mnie teorią niech również zabierze głos. Z góry serdecznie dziękuję.
Pozdrawiam
Szymon