Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chem.univ.gda.pl)
Data: Wed 23 Oct 2002 - 13:49:45 MET DST

> Czy mógłby mi ktoś narysować wzór strukturalny takiego
> kompleksu???

Ciekaw jestem, czy specjalisci od kompleksow potwierdza, ale prawie na pewno jest to tetraedr, w srodku cynk, w narozach tetraedru hydroksyle, a ew. kationy potasu - w charakterze "dwoch pieskow" biegajacych sobie wokolo (niezbyt daleko).
Czasem bywa to struktura mniej symetryczna, np chloromiedziany CuCl4 2- maja strukture albo tetraedryczna (trwalsza w nizszej temperaturze), albo plaska (naroza kwadratu) - w wyzszej temperaturze. Ciekawe, ze po pierwsze, to przejscie jest bardzo raptowne, po przekroczeniu temperatury krytycznej, po drugie: obie postacie roznia sie barwa! A wiec: termochromia zwiazana ze stereoizomeria... tomasz plucinski