Autor: thomrt_at_poczta.onet.pl
Data: Mon 26 Aug 2002 - 22:28:01 MET DST

Witam
Na wstępie chciałbym gor±co podziękować wszystkim którzy udzielili mi porad, uwag i sugesti na temat programów.
>Podano też że jest bezpłatny i można go sci±gn±ć przez FTP ( fajnie ale mogli
>się nieco wysilic i podać adres)
>A co do FTP, to wtedy wydawalo mi
>sie, ze wystarczy skorzystac z jakiejs wyszukiwarki Archie, wszak serwery FTP zmienialy
>wtedy adresy w tempie tak szybkim i zachodzila obawa, ze konkretny adres moze byc na
>Berdyczow po jakims czasie.

Sorki nie chciałem by zabrzmiało to tak bardzo bardzo oskarżycielsko. Nie wiedziałem o takich utrudnieniach w 1995 roku
>Czlowieku, jesli biezesz sie od razu za Gaussiana to
>(taka jest moja sugestia) zapoznaj sie dokladnie z
>metodami kwantowomechanicznymi. Jest tego lekko liczac
>cala biblia, czyli ok 5000 stron. Moze najpierw
>sciagnij sobie instrukcje do Gaussiana.
To prawda że o chemii kwantowej mam niewielkie pojęcie. Bo to naprawde trudny dział choć cała trudno¶ć to ten zaawansowany aparat matematyczny. Dla przeciętnego chemika matematyczne zmagania to np. obliczanie stężeń, stałych równowag, pH, iloczynów rozpuszczalno¶ci, wspólczynników aktywno¶ci, siły jonowej składu buforów, itp.
Szczerze mówi±c większo¶ć tych problemów dałoby się rozwi±zać za pomoc± kalkulatora czego nie nie można powiedzieć o chemii kwantowej. Gaussian to tylko jeden z programów, zastanawim się nad HyperChema Mopaca już ¶ci±gn±łem. ¶ci±gn±lem też INSTRUKCJE do niego któr± aktualnie rozgryzam. Więc oczywiste ze przeczytam też dokumentację do pozostałych programów. Ja nie prowadze żadnej działalno¶ci komercyjnej ani profesjonalnych badań więc nie będe uzyskiwał przychodów z wykorzystaniem programu. Główny powód to edukacyjny tzn. chcę nauczyć się obsługiwać tę programy, poznać ich możliwo¶ci i ograniczenia, wyrobić sobie zdanie do czego każdy z tych programów może mi się przydać. (raczej nie będe korzystał z pełnych możliwo¶ci programów i nie do końca jak sobie życzyli ich autorzy). A przede wszystkim zdobyć jak największ± wiedzę z tej dziedziny. Próbuje to sobie jak najbardziej ułatwić w końcu komputery wymy¶lono dla tak zmudnych zadań. Być może Gaussian mnie przerasta to wtedy pożegnam go (na pewien czas) ale chciałbym się o tym przekonać na własnej skórze. Przepraszam w tym miejscu wszystkich którzy musieli potulnie wkuwać równanie Schrodingera metodę PPP czy DFT i kupę podobnych rzeczy. Ja czasami wymy¶lam sobie zw. organiczny którego nie ma w żadnej preparatyce i dostępnej mi literaturze. Chciałbym go zsyntetyzować. W podręcznikach opisano sporo różnych mechanizmów reakcji tyle tylko że s± to prawidła ogólne dla całych klas zwi±zków. Ja mam konkretn± substancję gdzie układ atomów jest jedyny w swoim rodzaju i oddziaływania między nimi niepowtarzalne a nawet niewiem czy cała cz±steczka jest trwała w warunkach normalnych.
Łatwiej jest mi się uczyć czego¶ jak widzę konkretny zwi±zek między abstrakcj± (orbitale,atomy) a normaln± rzeczywisto¶ci± (kolbka,substancja)

>Poza tym
>Gaussian nie ma interfejsu graficznego a wersja
>komercyjna to ok 3000 zl.

student w ramach ćwiczeń korzystaj±c z tego programu korzysta z niego za darmo bo autorzy programu chyba nie przewiduj± ilu studentów może korzystać z 1 licencji. Jak kto¶ kopiuje podręcznik to też okrada autora a niewielu osób to razi W moim przypadku autorzy mog± mieć potencjalnego klienta. Gdybym kiedy¶ w życiu zajmował się profesjonalnie czym¶ z wykorzystaniem programu to kupiłbym ten czy podobny (miałbym też za co). Nie będ± mnie interesować programy o których nic nie wiem lub nie znam się na ich obsłudze. Żegnam
Tomasz Żyguła thomrt_at_poczta.onet.pl