Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Thu 11 Jan 2001 - 13:08:23 MET

Aneta i Witold Telusowie wrote:

> Witajcie, ChemFani!
>
> Natknąłem się ostatnio na taki problem:
>
> Do roztworu Na2SO3 dodano kilka kryształków CuSO4. Pojawił się jakiś osad
> (jasny).
> Przeszukałem dostępną mi literaturę, ale znalazłem tylko informację, że jony
> SO3(2-)
> dają z kationami Cu(2+) złożoną reakcję redoks.
>
> Potrzebuję pomocy w ustaleniu przebiegu tej reakcji i składu osadu. Nie mam
> zbyt dużo źródeł fachowych, dlatego pytam Was, szanowni fachowcy. Będę
> wdzięczny za jakąkolwiek pomoc i proszę:
>
> a) nie wyzywać mnie od nieuków.
> [...]

Znany jest siarczan(IV) miedzi(I) (Cu2SO3.H2O). Jest to jasny, trudno rozpuszczalny w wodzie osad. Byc moze podczas mieszania substratow zachodzi redoks, a powstajace jony Cu(+) reguja z nadmiarem SO3(2-), i mamy osad. Wcale to nie wyklucza powstania Cu2O. W ukladzie, konkurentem do Cu(+), oprocz jonow siarczynowych jest woda, ta moze reagowac z jonami miedziawymi, co daje w konsekwencji tlenek.

Nie rozumiem, dlaczego nie moge sobie troche powyzywac ;-)

Wojtek

--
* Wojciech Szczepankiewicz
* Silesian University of Technology, Gliwice, Poland