Autor: Jacek Roznowski (jacekro_at_tichy.ch.uj.edu.pl)
Data: Tue 23 May 2000 - 16:50:11 MET DST

On Sat, 20 May 2000, Jakub Malcher wrote:

> Wydaje mi sie, ze duzej filozofii tu w tym nie ma (obym sie nie mylil).
> Wodorotlenek wytraca z cynkiem bialy wodorotlenek cunkowy Zn(OH)2, ktory
> sie latwo rozpuszcza w nadmiarze odczynnika z utworzeniem jonow
> kompleksowych. A reaguje on z dodatkowa ilosca zadady, bo ma wlasciwosci
> amfoteryczne.
>
> ZnCl2 + 2NaOH = Zn(OH)2 + ZnCl2 - bialy wodorotlenek
>
> Zn(OH)2 + NaOH= Na2[Zn(OH)4] ( Na2[Zn(OH)4]= 2H2O +Na2ZnO2)
>
> Pozdrawiam;
> Jakub UAM Poznan

Reakcja ta jest wykorzystywana w chemii analitycznej do wykrywania Al3+ i Zn2+. W reakcji z NH3 tez oba wytracaja osady wodorotlenkow, ale dla Al3+ nie rozpuszcza sie osad w nadmiarze, natomiast rozpuszczalnosc w przypadku cynku jest zwiazana z tworzeniem sie kompleksow cynk-amoniak.

## JACEK ROZNOWSKI
## jacekro_at_tichy.ch.uj.edu.pl
## http://tichy.ch.uj.edu.pl/~jacekro
## K R A K O W