Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Tue 23 Jul 1996 - 14:38:31 MET DST



Forwarded message:
> From roger_at_pipeta.chemia.pk.edu.pl Tue Jul 23 11:04:17 MET 1996
> From: "Marcin Pojalowski" <roger_at_pipeta.chemia.pk.edu.pl>
> To: "Chemia lekka, latwa i przyjemna ;)" <CHEMFAN_at_pluton.pol.lublin.pl>
> Subject: Re: siarka+cynk
> Date: Tue, 23 Jul 96 11:08:32 -0100
> Errors-To: <andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl>
> Reply-To: CHEMFAN_at_pluton.pol.lublin.pl
> Sender: Maiser_at_pluton.pol.lublin.pl
> X-Listname: <CHEMFAN_at_pluton.pol.lublin.pl>
> X-Mailer: Mercury MTS v1.21
> Message-Id: <37E175A85_at_pluton.pol.lublin.pl>
>
> On Mon, 15 Jul 1996 16:23:03 +0200 (METDST),
> Wojciech Szczepankiewicz <wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl> wrote:
>
> >Kiedys produkowalem z kolega nowoczesne paliwo rakietowe bedace
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> >stechiometryczna mieszanina siarki i pylu cynku.
> NOWOCZESNE - czlowieku skad Ty wytrzasnoles taki pomysl :-O
W porownaniu z prochem czarnym, to jest nowoczesne. Ano, niestety pomysl nie byl moj :-(. W latach szescdziesiatych w jednej z amerykanskich uczelni, gdzie zajmowano sie rakietami tzw. amatorskimi, wykombinowali, ze w wyniku reakcji siarki z cynkiem powstaje ZnS w postaci gazowej, a proces chlodzenia powoduje przejscie z fazy gazowej do stalej bezposrednio. Wystarczy zajrzec do "Poradnika Fiz.-Chem", aby sie przekonac, ze ZnS sublimuje cos okolo 1200 st.C.
Reakcja syntezy jest egzotermiczna i wydzielone cieplo wystarcza do utrzymania w komorze spalania odpowiedniej temperatury, tak aby powstaly ZnS byl gazem, az do momentu przekroczenia przekroju krytycznego dyszy. Paliwo to ma te wade, ze masa czasteczkowa produktu syntezy jest olbrzymia, ale wada ta jest znakomicie rekompensowana duza gestoscia paliwa. Z przykroscia stwierdzam, ze wiedza dla mnie oczywista jest czyms w rodzaju czarnej magii dla mego respondenta. Przeczytaj Kolego ksiazki Wegrzyna, przegladnij "Modelarze" z pierwszej polowy lat szescdziesiatych, a "Mlody modelarz rakiet" to "biblia" podobna do ksiazeczek Sekowskiego.
>
> >Trudno jest zrobic dobrze dzialajacy silnik na tej mieszance, choc pomysl
> >wykorzystania siarczku cynku jako gazowego produktu spalania byl genialny.
> ????
  

Wyjasnilem dlaczego byl genialny.
Trudnosc polega na koniecznosci zapalenia calej powierzchni kanalu spalania jednoczesnie. Jakiekolwiek pekniecie bloku paliwa rowna sie z eksplozja.

> >zapalilismy (cos pol kilo) w nocy na pobliskim cmentarzu. Efekt byl
> >niesamowity srebrno-zielona poswiata przeniknela mroki i wydobyla z nocy
> >falujace cienie pomnikow i figur. Trwalo to piec sekund. Pamietam to upiorne
> >swiatlo i swoja fascynacje zjawiskiem.
>
> A czy ta rakieta na to "nowoczesne paliwo" wystartowala wsrod tych
> falujacych cieni pomnikow i figur ??? ;)) A co na to umarli !!!

Umarlych zamurowalo z wrazenia :-), a zapalilismy nie silnik, a stozek swobodnie usypanej mieszaniny.

Jeszcze jedno, kiedy milalem dziesiec lat, Armstrong postawil pierwsze kroki na Ksiezycu. Do konca zycia bede pamietal transmisje telewizyjna z tego fkatu. Budowalem rakiety w chcac naiwnie dogonic, uszczknac cos z wielkiego swiata "Saturnow 5".
Przyznam szczerze, ze gdyby w Polsce mozna bylo pracowac nad skladami paliw rakietowych, ale bez wojskowej czapki, to zostalbym chemikiem, ktory to wlasnie robi.
Pamietam te moje "zaawansowane technologie" juz z czasow szkoly sredniej, gdy mieszalem nadchloran amonowy z syntezowanymi w lazience poliestrami kontaktowymi na bazie bezwodnika maleinowego, ftalowego i glikolu etylenowego.. no coz wspomnienia.

>
> ---------------------------------------------------------------------
> MARCIN POJALOWSKI Email: roger_at_pipeta.chemia.pk.edu.pl
> Tel/Fax (012) 34-15-99 FidoNet: 2:486/19.7
>

Pozdrowienia,
--
Wojtek Szczepankiewicz; Institute of Organic Chemistry and Technology; Silesian Technical University; Krzywoustego 4; 44-100 Gliwice; Poland;

#++++++++++++++++++ wojtex_at_zeus.polsl.gliwice.pl +++++++++++++++++++#

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Thu 08 May 2003 - 14:16:57 MET DST